Rozpoczęcie handlu w internecie nie jest łatwym zadaniem. Na szczęście istnieje duża ilość bardzo skutecznych narzędzi, które mogą go w znacznym stopniu ułatwić. Do tych narzędzi należy specjalistyczne oprogramowanie sklepu internetowego oraz platformy hostujące sklepy i oferujące dodatkowe usługi. Bardzo pomocna jest również możliwość zintegrowania sklepu internetowego ze stronami dostawców, czy serwisów aukcyjnych.

Od czego zacząć?

Aby sklep internetowy zaczął działać niezbędne jest wykonanie wielu działań. W zasadzie powinny być one wykonane jednocześnie, a więc nie da się wskazać ich określonej kolejności, a jedynie stworzyć ich listę. Przede wszystkim należy zadbać o odpowiedni plan marketingowy, który uwzględni zarówno asortyment, jak i potencjalnych jego odbiorców oraz metody dotarcia do nich. Plan taki powinien uwzględniać również niezbędne działania prowadzące do otwarcia sklepu oraz koszta ich wykonania.

Strona internetowa – podstawa działania sklepu

Aby sklep mógł zacząć działać, niezbędne jest stworzenie odpowiedniej strony w internecie, na której się znajdzie. Wykonanie takiej strony od podstaw wymaga specjalistycznej wiedzy i – o ile nie dysponuje się odpowiednimi umiejętnościami – jest to zadanie, które zdecydowanie lepiej zlecić specjalistom. Można oczywiście wynająć programistę, który zbuduje sklep internetowy i towarzyszące mu oprogramowanie od podstaw, ale wliczając w to ceny hostingu i utrzymania strony może się to okazać bardzo drogie. Innym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług firmy oferujące hosting i utrzymanie sklepów internetowych. Takie firmy oferują zazwyczaj możliwość wykonania strony przy pomocy jednego z wielu dostępnych szablonów, a także dostarczają niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania sklepu oprogramowania. Z usług wyspecjalizowanych firm warto skorzystać zwłaszcza ze względu na gwarancję wsparcia technicznego, a co za tym idzie – szybkie i sprawne rozwiązywanie pojawiających się problemów.

Kontakt z dostawcami i klientami – jak rozpocząć sprzedaż w sieci?

Prowadzenie sprzedaży w internecie wymaga zgrania ze sobą dostaw towarów z hurtowni, czy od producentów oraz wysyłek ich do klientów. W przypadku, gdy zarówno dostawców, jak i klientów jest dużo, sprawnie działające oprogramowaniem, które pozwala nad wszystkim zapanować jest szczególnie istotne. Oprócz tego warto zastanowić się nad skorzystaniem z usług firm, które zapewniają integrację strony sklepu ze stronami dostawców. Dzięki temu zamawianie towarów może odbywać się z poziomu sklepu, albo nawet być całkowicie zautomatyzowane. Możliwości jakie oferuje integracja sklepu z zewnętrznymi podmiotami nie kończą się na tym. Zintegrowanie go z kontami w serwisach sprzedażowych pozwala na dotarcie do większej grupy klientów i znaczne zwiększenie sprzedaży. Sklep może zostać zintegrowany również z serwisami porównującymi ceny w sklepach internetowych, czy opinie klientów. Dzięki temu uzyskuje się dodatkową reklamę i możliwość dotarcia do szerszej klienteli. Aby przepływ towarów przebiegał sprawnie, warto zadbać o właściwą przestrzeń magazynową i przechowywanie w niej odpowiedniej ilości towarów sprzedających się na bieżąco.

Czy przestrzeń magazynowa jest konieczna?

Wiele sklepów internetowych radzi sobie świetnie bez dostępu do jakiejkolwiek przestrzeni magazynowej. Korzystają one z hurtowni dropshippingowych, z których zamówienia wędrują bezpośrednio do klientów, z pominięciem sklepu. Istnieje również możliwość zintegrowania sklepu internetowego z tego rodzaju hurtowniami, a wtedy cały proces może odbywać się automatycznie, z niewielką tylko ingerencją osób prowadzących sklep.